Partizanov vesnik

List sportskog društva sa najvećim tiražom u SFRJ

Problem ličnosti fudbalera

od

u

Pojačava se stručni štab Omladinske škole „crno-belih“

Naše društvo karakteriše vrlo buran društveno-politički razvitak, koji se odražava u svim domenima i sferama rada. Ovakav razvitak obuhvata i svakog pojedinca, jer on, kao član društva, trpi sve promene. Danas je sve teže pojedincu da nađe put razvitka svoje ličnosti i da uspostavi ravnotežu i unutrašnju harmoniju svoje ličnosti.

U svemu tome poseban značaj treba dati problemu adaptacije ličnosti u sredini gde živi, radi i stvara.

Društvene promene, uspone i padove svaka ličnost doživljava na svoj način; svako se od nas manje-više otuđuje od svoje sredine, kasnije joj se vraća. Tačnije: svako od nas traži i svoje mesto u društvu. Takve promene i oscilacije ličnosti u toku adaptacije su još izrazitije kada se radi o ličnosti fudbalera (s obzirom na prirodu sporta). To je naročito značajno za uzrast od 14 do 18 godina kada je proces i psihološke i fiziološke prirode u najvećem usponu. Zato je pri selekciji vrlo važno pitanje jačine ličnosti budućeg fudbalera, njegova psihološka struktura.

Problem ličnosti

Osnovni problem ličnosti fudbalera je pitanje pravilnog formiranja strukture ličnosti tj. onih delova koji se označavaju sa ja (ego) — nosilac svesnog dela ličnosti i nad — ja (super-ego) — nosilac savesti i ideala. Ovi delovi ličnosti se formiraju, u kontaktu sa roditeljima i uzorima kao što su učitelj, trener itd. a putem identifikacije.

U ovom procesu identifikacije mogu se tražiti osnovni uzroci ličnosti mnogih sportista u momentima kada se od njih najviše traži ili kada je potrebno da u jednom drugom takmičenju istraju do samog finala i da se popnu na pobednički tron.

Zadaci klupskog psihologa

Jednu grupu zadataka klupskog psihologa čine:

  • Kontinuirano proučavanje ličnosti fudbalera i vršenje selekcije najbolje formiranih ličnosti već od prvog dana dolaska u kolektiv;
  • Kontinuirani i sinhronizovani rad sa trenerima i ostalim stručnim službama na naučnoj osnovi;
  • Delikatno pružanje pomoći igračima koji iz bilo kojih razloga zaostaju u napredovanju, nastojeći da otkrije uzroke i predloži mere za uspešniji rad i povoljnije rezultate;
  • Vrši psihološka testiranja i ostala merenja senzornih, motornih i intelektualnih sposobnosti;
  • Različitim metodama i postupcima utvrđuje i evidentira želje, interese i motive igrača kako bi stalno mogao delovati na podizanju motivacije za povećane napore i rezultate;
  • Radi kontinuirano na formiranju povoljne radne klime u klubu i optimalnim psihološkim odnosima;
  • Redovno prati osobine ličnosti vrhunskih fudbalera kako bi se u selekciji mladih igrača mogli pronaći i izdiferencirati oni koji imaju takve osobine.

— Dragiša Filipović, diplomirani psiholog